Friday, January 10, 2014

PENGURUSAN MASA: LOG 168 JAM

Tahun yang baharu telah pun tiba. Dan setiap orang mempunyai impian yang cuba digapai untuk tempoh masa 12 bulan yang akan datang. Namun impian itu dengan mudah akan tertimbus oleh pelbagai urusan kehidupan. Tahu-tahu sahaja tahun 2014 akan tamat dalam masa beberapa hari dan semua tingkap yang kita sangka seperti baru semalam luas terbuka sudahpun tertutup.

Tahun ini saya mahu amalkan satu amalan baru. Saya dapat idea ini dari buku Laura Vanderkam, 168 Hours: You Have More Time Than You Think. Beliau cadangkan kita membuat log 168 jam bagi setiap hari untuk tahun semasa, dan mencatatkan dengan ringkas apa yang kita lakukan selama seminggu. Ini adalah tempoh percubaan sekadar melihat bagaimana kita menghabiskan masa. Berapa banyak untuk perkara wajib, dan berapa banyak untuk perkara sia-sia. Saya tambah sedikit format buku log ini dengan mencatatkan tarikh tamat projek penulisan untuk menambah rasa keterdesakan. Selepas kita mengesan amalan seharian kita, baharulah kita 'trim' jadual kehidupan - buang aktiviti yang tidak perlu dan beri masa untuk sasaran tahun ini. Saya juga tambah ruang untuk 'rancangan' selain dari 'apa yang sebenarnya berlaku'. Jadi satu hari ada 2 kolum. Kalau rancangan dilaksanakan, saya akan tanda 'rait' pada ruangan 'apa yang sebenarnya berlaku'.
Warna merah tanda projek penting

Tak tulis apapun lagi dalam log ni...

Ini adalah tahap percubaan. Saya cuba dahulu. Setahun lagi baru tahu berjaya atau tidak.


1 comment:

  1. Thanks for info...betul tu cepat betul masa berlalu...

    ReplyDelete