Wednesday, December 21, 2011

APRESIASI UNTUK AJK PELAKSANA PPMN 2011

Saya tidak dapat menghadiri PPMN 2011 anjuran PENA di Jalan Bellamy walaupun saya tinggal di Ampang. Apabila Jumaat-Sabtu-Ahad itu berlalu, saya terfikir – “Apa yang diaorang sedang lakukan sekarang?”, “Siapa yang sedang bercakap sekarang?” Dalam fikiran saya, jika ia diadakan di lokasi yang jauh pada musim seterusnya, apakah peluang saya untuk menghadirinya?


Apabila ia telah berakhir saya lega. Hidup saya seimbang kembali. Saya terfikir AJK Pelaksana yang pastinya akan jatuh demam selama seminggu. Saya berfikir – Kenapa mereka menganjurkan program ini? Apa keuntungannya untuk mereka? Saya tahu apa keuntungannya dan ia bukannya di dunia. Jika ada pun, terlalu sedikit untuk pengorbanan tenaga, masa, keseimbangan emosi, dan kewarasan mental yang telah diberikan sejak berbulan-bulan lamanya. Paling kurang pun enam bulan. Dan mereka-mereka ini adalah bapa, ibu dan anak-anak kepada keluarga mereka di rumah. Bayangkan masa yang mereka telah pinjam dari keluarga mereka. Untuk apa? Kalau ahli politik hadir kerana memikirkan tentang nasib mereka penggal depan, AJK fikir apa? Sesuatu yang bukan berkenaan diri mereka untuk tempoh 50 tahun di mana mereka sudah lama tamat jangka hayat.

Saya hanya boleh meneka apa yang AJK Pelaksana telah lakukan. Mesyuarat demi mesyuarat, tempahan lokasi, katering dan jemputan. Jika ada VVIP lagilah teruk. Dengan siapa mereka hendak tuntut duit minyak dan duit panggilan telefon, jika mereka jenis orang yang berkira? Saya tahu orang yang berkira tidak akan jadi AJK Pelaksana. Lepas itu, cari tokoh-tokoh untuk jadi pembentang kertas kerja. Ada yang dapat, ada yang tak. Cari orang lain. Sampai dapat. Sudah dapat, kena dapatkan kertas kerja dari tokoh-tokoh dan mesti diperbanyakkan. Berapa banyak? Tak confirm sehingga saat akhir kerana ada yang merancang nak tersembol di muka pintu (macam saya, tapi tak sampai) secara tiba-tiba. Susah nak buat komitmen. Tapi AJK Pelaksana begitu terbuka. Sentiasa mengalu-alukan kehadiran walaupun pada saat terakhir. Yuran RM 40 itu satu keajaiban. Saya pernah hadir bengkel 9.30 hingga 5.30 dengan bayaran RM 50.

Seminggu sebelum program, isu logistik. Punggah kertas yang berbeban-beban tadi ke lokasi atau halfway house. Kalau dah siap stapler tak pe. Masukkan dalam fail. Simpan dalam kotak. Malam sebelumnya, akan ada kecoh walaupun kita sudah buat yang terbaik. Peserta sampai. Ada yang nak tinggal di situ, ada yang tak nak. Ada yang nak duduk dengan geng, ada yang tak da geng. Semua OK? Bilik ada letrik, air? Makanan macamana pula?

Sesi demi sesi berlalu. Ketika peserta khusyuk mendengar ceramah, jangan harap AJK Pelaksana dapat mendengar. Fikiran sentiasa sibuk dengan apa yang akan berlaku selepas ini. Ada AJK yang kena mencatat prosiding. Waktu orang berdialog, AJK sibuk buat panggilan telefon ke sana ke sini untuk sesi seterusnya. Akhirnya, AJK langsung tidak dapat menikmati sajian minda dari tokoh-tokoh tadi. Redha sahajalah. Ilham tetap datang jika dizinkan oleh Allah SWT.

Pejam-celik, pejam-celik. Dua hari sudah berlalu. Semua orang balik. AJK Pelaksana mengemas tempat yang bagai telah dilanda ribut. Di waktu ini, dah tak rupa orang. Penat jangan cakap. Rasa nak demam. Pinggang nak tercabut. Lutut bengkok lain macam. Lepas tu, macam biasa, akan ada post-mortem, yang diminta dan tak diminta. Di waktu ini maaflah jika yang dahulunya sahabat  akan jadi seteru. tapi semuanya bersifat sementara. Kalau ambil masa seribu tahun pun, ia akan berakhir juga. Kena hadapi. Tindakan paling gentleman dan heroic ialah memikulnya di bahu macam seorang wira.
Saya tahu AJK Pelaksana takkan pernah serik untuk melaksanakannya lagi di musim akan datang. Dan kami takkan pernah serik untuk datang.

Salut!

2 comments:

  1. Jarang benar update

    az

    ReplyDelete
  2. your empathy might earn you a nomination as an AJK pelaksana next time around! ;-)

    ReplyDelete