Tuesday, June 5, 2012

WARISNYA KALBU & READ! SINGAPORE 2012



Pada bulan Februari 2012, tanpa disangka-sangka saya menerima emel dari National Library Board Singapore yang mengatakan yang novel ‘Warisnya Kalbu’ telah terpilih sebagai salah satu teks dalam Program READ! Singapore 2012. Petanda amaran terus berbunyi dalam fikiran saya – passport saya sudah mati semenjak tahun 1998. Sekian terima kasih. Saya menangguhkan untuk mengambil sebarang tindakan dengan harapan yang emel itu hanyalah sebahagian dari imaginasi saya. Tetapi emel seterusnya datang, surat jemputan rasmi, dan sebagainya. Saya terus menangguhkan untuk membuat passport sehinggalah Pn. Norshida, pustakawan yang menguruskan jemputan ini bertanyakan nombor passport supaya beliau boleh menempah tiket penerbangan. Apalagi, berkejaranlah saya ke Imigresen Putrajaya untuk membuat passport pada hari Sabtu. Saya dapat nombor jam 8.30 pagi. Saya dapat passport jam 12.30 tengahari.

Di samping itu, saya juga ada menggoogle tentang program ini dan telah mengetahui yang penulis-penulis besar bertaraf selebriti-ilmuwan sudah beraksi di pentas READ! Singapore – Faisal Tehrani, Andrea Hirata dan Habiburrahman El Shirazy. Saya mengucap syukur kepada Allah SWT kerana mendapat peluang ini.

Bergambar bersama guru-guru dan pelajar-pelajar Sekolah Menengah Yusoff Ishak, Sekolah Menengah Bukit Panjang & Sekolah Menengah Bukit Panjang selepas bengkel

Jangka lawatan ini adalah selama 4 hari 3 malam dan ia penuh dengan pelbagai program. Mengetahui yang saya amat menggemari muzik rock pelbagai dan kadangkala lagu-lagu pop yang baik, saya diminta menjadi fasilitator satu bengkel yang bertajuk 'Menjana Minda Dalam Penulisan'. Tidak menjadi satu kecacatan yang lagu tema 'Warisnya Kalbu' dalam minda saya ialah 'Run To The Water' oleh LIVE (kugiran ini telah berpecah). Novel 'Bimasakti Menari' pula tanpa segan silu diinspirasikan oleh lagu 'Fireflies' oleh Owl City.
 
Jadi anda boleh bayangkan bagaimana pelajar yang dibengkel di Sekolah Menengah Yusoff Ishak (sekolah presiden pertama) bergembira walaupun jam sudah mencecah 5 petang pada Rabu 30 Mei. Mereka menyanyi korus lagu pilihan dan melakonkan satu skrip pendek yang diinspirasikan oleh lagu pilihan mereka - antaranya, What Makes You Beautiful (One Direction) dan Terukir di Bintang (Yuna).
 
Sungguh mengujakan!

4 comments:

  1. Tahniah Kak.

    Rasa lama tak baca utusan di blog ini...

    ReplyDelete
  2. Fathul Khair,

    Terima kasih. Kehidupan sastera terhenti seketika menguruskan pelbagai hal.

    ReplyDelete
  3. Tahniah, sis!
    I'm sure you had great fun. Anxiously waiting for you next work(s) :)

    ReplyDelete
  4. Akhirnya dapat baca entri terbaru :)

    Pasport bagi penulis ialah aktiviti seputar sastera. Ia mengujakan, apatah lagi bila karya didiskusikan. Tahniah, hehe

    ReplyDelete