Wednesday, July 11, 2012

MENYEMAK PROOF: PENYEKSAAN BERKALI-KALI

Jika ada rezeki, anda akan menerima first proof karya anda untuk disemak dan anda membuat pembetulan. Kemudian, second proof pula datang. Tiada yang lebih memuaskan hati apabila melihat manuskrip anda telah di typeset. Di waktu itulah anda akan berkata. “Huh? Akukah yang buat kesilapan macam ni?” Percayalah, memang itu adalah kesilapan anda.


Tetapi memeriksa manuskrip adalah sesuatu yang memenatkan emosi. Anda terkenang kembali apa yang menyebabkan anda menulis sedemikian rupa. Anda terkenang kembali akan keadaan emosi anda yang menyebabkan karya anda begitu. Sedangkan sekarang, setahun selepas itu, anda adalah orang yang berbeza dan sedang memulakan karya yang baharu dengan set emosi yang berlainan.

Dan akhirnya sampai juga ke bahagian itu – bahagian klimaks di mana semuanya musnah dan bercerai dan berselerak. Anda menulisnya dengan linangan air mata dan lagu tema bermain di speaker setahun lalu. Anda mesti hadapinya sekali lagi. Dan lagi untuk second proof. Dan akibat ketahanan emosi yang rendah anda berkata, “Aku takkan ubah apa-apa.”

Itulah sebab saya tidak membaca karya yang telah siap diterbitkan. Melainkan dipaksa.



2 comments:

  1. Pruf itu tanda kemenangan.
    Saya tahu benar.
    Tahniah, Puan Sri.

    ReplyDelete
  2. Ustaz,
    Terlalu awal untuk berkata-kata. Amin.

    ReplyDelete