Wednesday, December 11, 2013

HADIAH AKHIR TAHUN: ANUGERAH BUKU NEGARA 2013

Pada 10 Disember 2013, saya dihubungi oleh penerbit bersama novel EQUILIBRIA, Utusan Publications & Distributors. Saya telah dipilih untuk menerima salah satu kategori dalam  Anugerah Buku Negara 2013 anjuran Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN). Syukur Alhamdulillah. Sudah semua maklum yang Anugerah Buku Negara tidak menawarkan ganjaran wang kerana YPBN adalah sebuah badan bukan kerajaan yang beroperasi dengan sokongan dari penerbit-penerbit. Namun, pengiktirafan itu penting. Bayangkan ini adalah majlis penyampaian Oscars. Dan saya adalah Jeniffer Lawrence (Hahaha, berangan). Nasib baik juga saya tinggal di Ampang, lokasi paling ‘happening’ di Malaysia. Jika tidak, terpaksalah saya tidak menghadirkan diri.

Apabila saya mendaftar di kaunter pemenang, saya diberitahu yang fail pemenang saya hilang/ tiada. Bukannya apa, di dalam fail itu ada senarai 30 pemenang, dan saya mahu siarkan senarai pemenang itu. Sehingga habis majlis, senarai itu saya tidak dapat. Buku aturcara majlis tebal dan cantik, tetapi tiada senarai nama pemenang 2013. Yang ada, senarai pemenang tahun-tahun lepas. Agak pelik juga. Sebenarnya, terlalu pelik.

Maka dengan itu, saya tidak dapat menyiarkan senarai pemenang Anugerah Buku Negara 2013. Apa yang saya boleh beritahu ialah novel EQUILIBRIA telah memenangi kategori Novel Terbaik Fiksyen Sains dan Teknologi. Walaupun saya tidak nampak lagi harga anugerah ini untuk masa hadapan saya dalam penulisan yang tidak tentu cerah atau kelamnya, saya dapatkan rasakan yang ia penting untuk penerbit bersama Universiti Teknologi Malaysia (UTM) kerana novel ini memenangi tempat kedua Sayembara Fiksyen Sains dan Teknologi UTM-UP&D Musim Kedua. Pengiktirafan ini akan direkodkan oleh UTM dan menjadi satu lagi pencapaian institusi itu. Hati kecil saya berkata yang mustahil saya boleh dicalonkan pun jika kategori ini mempunyai ramai saingan.

Highlight acara ini adalah apabila anak sulung saya ke hadapan semua wartawan dengan kameranya. Dia seorang budak kecik yang berada di hadapan, lantas menarik perhatian penyampai iaituYB Datuk Abu Bakar bin Mohamad Diah, Timbalan Menteri Sains, teknologi dan Inovasi. Ketika itu saya sudah menerima tropi dan sudah pun berbaris di belakang. Dengan tidak disangka-sangka, YB Datuk suruh saya ambil semula hadiah itu supaya anak saya boleh ambil gambar saya. Demi semua orang yang telah pun ketawa dengan betapa ‘sweet’nya adegan ini saya pun terpaksa akur walaupun saya jenis orang yang tidak mahu diberi perhatian. Jika ada sesi fotografi apapun dalam dunia, saya mahu duduk di barisan belakang. Bukannya untuk ulang sesi fotografi di hadapan semua orang!
Oh, Faramir! Faramir!


Faramir: "If I should return, think better of me, Father."
Denethor: "That will depend on the manner of your return."
                                                J.R.R Tolkien, The Lord of the Rings: Return of the King


Petikan ini yang bermain di fikiran saya sepanjang perjalanan pulang. Argh!


YB Datuk Abu Bakar bin Mohamad Diah, the funniest speaker who had everyone in stitches during his speech. And a Malaccan, too!

Faramir, doing what he does best: Photo-bombing his own mother

Macam mana nak menulis kalau jadi babysitter sepenuh masa 3 orang budak lelaki?


3 comments: