Wednesday, August 1, 2012

KRONIKEL KELAWAR: KECEWA




Seringkali saya mengalami keadaan di mana personaliti yang saya hormat akan berubah menjadi seseorang yang teruk, orang yang saya sayang akan mengecewakan saya, kedai yang saya selalu kunjungi ditutup, sesuatu yang saya minat berubah kualiti menjadi terlalu rendah, benda yang saya selalu beli akan naik harga. Sama dengan kes yang ini.

Tidak puas hati:


1. Adegan pembukaan yang hebat milik si penjahat.

2. Wayne jatuh cinta dengan Tate tanpa sebarang motivasi selain terperangkap dalam hujan lebat.

3. Kumbang kelapa penyek yang boleh terbang.

4. Sudah bersara, kemudian bangkit, kemudian cedera parah, kemudian bangkit, kemudian mati, kemudian bangkit. Berapa kali hendak bangkit da? Oop, lupa. Itukan tajuk filem.

5. Prosedur membetulkan ‘slipped disc’ yang melampau tidak logik.

6. Kena tikam dengan pisau 3 inci tapi elok sahaja. (Penulis/ pengarah memang tidak pernah pandai menangani adegan kecederaan)

7. Talia-Bane. Tidak meyakinkan langsung.

8. Sekali lagi (dan sekali lagi & lagi), letupan ‘payload’ nuklear bajiliontan berlaku tanpa sebarang kesan mudarat.

9. Adakah Alfred hanya berkhayal? Satu ‘wish-fulfillment’? Delusi? Saya boleh terima kematian wira dari dipermainkan sebegini teruk.

10. Mana falsafahnya? Mana pemikirannya? Hanya kesedihan, kesedihan, kesedihan. Alfred menangis? Oh tidak!

Dibandingkan dengan yang dahulu:

1. Operasi penculikan melalui udara yang ‘awesome’.

2. Maggie G.

3. Orang gila pakai sut ungu.

4. Akrobatik udara.

5. Bat-pod.

6. Baik lawan baik. Neurotik lawan gila.

7. Falsafah gula-gula getah.


Pengajaran: Mahu cerita yang memuaskan hati? Jangan harapkan orang lain. Tulislah sendiri. Kemudian mainkan dalam kepala.


No comments:

Post a Comment