Tuesday, October 2, 2012

MENCARI BAHAGIA SEBAGAI GURU (Bahagian Akhir)





   
THE FAREWELL ENTRY

Every beginning has an end. Hari ini, saya menghabiskan modul ciptaan 2012 dengan tugasan ‘The Farewell Essay’. Pelajar diminta melihat esei pertama mereka di awal tahun, iaitu sebuah catatan diari yang menceritakan pengalaman mereka di tahun baharu, di dalam kelas baharu dengan rakan-rakan baharu. Setelah selesai sesi ‘confession’ yang hasilnya sukar dijangkakan (pelbagai rahsia, lama dan baru diketahui, kadangkala kelakar), 4 Alfa sepatutnya menulis ‘The Farewell Essay’, satu catatan diari tentang pengalaman mereka sepanjang tahun akademik 2012. Ini modul pertama yang berjaya secara ‘serendipitious’ dari awal, hingga akhir. Ia memerlukan persediaan rapi, 'timing' yang tepat dan takwim yang tidak berubah-ubah, juga pelajar yang mahu menerima and memberi tindakbalas. Guru itu juga manusia yang perlukan 'validation'. Modul yang sama mungkin gagal tahun hadapan. Ini sahaja kejayaan hari ini, yang lain EPIC FAIL. Tetapi, kita semua ada kenangan manis.


Of course, the hero takes the bullet. Birch dibunuh secara muktamad oleh Pandak Endut selepas itu.
  
Tepat pada masanya, portal masa muncul dan membawa budak-budak ini kembali ke zaman 2012. Menyedari yang dia belum memulangkan kertas kajian milik Pelangi kepada Hassan, Farouk cuba menyelamatkan Hassan. Di zaman moden, Hassan tidak mengalami kecederaan tapi tidak sedarkan diri (don't ask why). Selepas suatu adegan CPR yang 'spirited' dan bad*** ...


Hassan is ALIVE!!!! Nah, ambil kertas kajian ni, Hassan! Berikan pada Pelangi!

Akhirnya, Hassan berjaya memulangkan kertas kajian yang menjadi buruan sejak babak 2 kepada Pelangi. Suka dengan wajah Raihanah dan Azim waktu ini. As if they have been through a lot. Has Raihanah actually been crying?

#theawesomelineup
 

Pn. Noor Azma Seman telah memberikan 'review' yang menggalakkan. tetapi sebagai 'purist' sejarah, beliau pasti mengeluh kerana dari saat Pandak Endut menerima amanat sehingga Birch dibunuh, ia mengambil masa sekurang-kurangnya 5 hari dan bukannya 12 jam.





Nurul Shuhadah (3PK2) mendeklamasikan sajak bertajuk 'Warisan Anak Merdeka'

Alyaa (3PP) mendeklamasikan sajak 'Run Blindfolded' yang menceritakan tentang hidup sebagai pelarian.

Who can resist...


...When you look as good as this?

Sebelum seseorang berkata "Why don't you just write a novel already?" baiklah saya memberhentikan tulisan ini. I love you all, kids. Ini adalah salah satu kenangan yang tidak dapat saya lupakan. Terima kasih juga kepada pelajar-pelajar yang tidak terlibat secara langsung. Terima kasih kerana memberi sokongan kepada rakan-rakan anda. Terima kasih kerana gembira menyaksikan mereka berlakon (Yes, that is you Faris).

7 comments:

  1. Nampaknya, para pelakon cikgu memberi kerjasama yang baik. Tahniah saya ucapkan. Bukan senang kerja-kerja sebegini.

    Wah, sudah terima jemputan HSKU ye? Tahniah ya.

    *Hotel Pan Pacific atau Hotel Seri Pacific.

    ReplyDelete
  2. Tetamu Istimewa,

    Tak perasan pula. Sebelah PWTC. InsyaAllah, kalau tak menang pun, jadi jemputan ajelah.

    ReplyDelete
  3. Aww too bad faris can't read this... The whole 4 alpha are so grateful to have you, teacher :) It's the best thing I've ever done in school!

    ReplyDelete
  4. Tetamu Istimewa,

    Tahniah tahniah. Kalau saya tak perasan wajah,tegurlah saya. Ingin juga berkenalan.

    Anonymous,

    It's been an honour teaching and learning with you guys. All the best for next year.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih. Insyaallah. Jika Puan Sri terperasan tu, tegur-tegurlah. Saya ni pemalu sikit. Hehehe...maklumlah penulis baru, siapalah yang kenal kan.

    ReplyDelete
  6. Teringat naskhah Merdekakan Cinta Ratna...

    ReplyDelete