Thursday, June 17, 2010

Hadiah Sastera Kumpulan Utusan: Boleh Ditembusi oleh Penulis Baru

Saya rasa saya perlu berkongsi idea untuk menjadikan HSKU lebih kompetitif. Kalau boleh ada budak-budak baru dalam lingkungan 20-an mula menapak masuk dalam kategori novel remaja. Sampai bila pemenang yang sama mahu menang? Lama-lama idea semakin lapuk, jalan cerita boleh dijangka. Setiap generasi akan menghasilkan penulis unggulnya. Tapi tiada yang boleh kekal. Ia bagai satu putaran. Saya sudah bersedia untuk putaran yang baru.

Jika ada yang sudah cuba berkali-kali, namun masih tak boleh menembusi HSKU, mungkin ada yang tak kena. Jika ada yang dah lama tinggalkan HSKU dan mahu menembusinya semula, apa agaknya trend sekarang?

Saya memberi idea berdasarkan pengalaman. Saya juga bukan profesional. Ini hanyalah perkongsian ilmu. Entri ini bercampur aduk bahasanya. Janganlah marah. Nanti kena jual.

TEMA: Apa agaknya tema yang mungkin sesuai untuk HSKU?

1. Oksidentalisme - baca laporan tahun 1515 (Faisal Tehrani menang). Oksidentalisme ini besar cakupannya.  Oksidentalisme untuk sejarah, sains, undang-undang, dll. Semua sudut boleh dioksidentalismekan. But do it with conviction. Jangan buat sekadar buat tapi anda sendiri skeptis. Pembaca akan kesan dan lempar balik kat muka anda.
2. Konflik Israel- Palestin - baca laporan Zaid Akhtar menang. Put your heart and soul into it. You might find a new angle and work on that.
3. Sains Fiksyen - SF is hot these days. Tapi ingat, adakah kita nak tulis ikut acuan Barat? The Matrix, Space Odyssey, Isaac Asimov, time travel, alternate universe, post-apocalyse? Apa natijahnya terhadap akidah jika berbuat demikian? Yang penting kajian dan kontrakan dengan pandangan Islam. Dalami tradisi SF Barat dan tunggang-terbalikkan tradisi tersebut.
4. Pengunggulan seni tradisional - sudah banyak kali dilakukan (pantun, nazam, seni tari, seni pentas, seni penulisan hikayat). Tapi boleh saja cari item baru, sudut baru dan tulis gaya baru.

What will be HOT in HSKU for the years to come - my prediction.

1. Multi-racial Malaysians' point of views - origins, history, that contribute to the excellence of this nation in the future.
2. Supra-mazhab issues- rising above differences in Islamic factions/beliefs to achieve a common goal for the greater good of the Ummah.
3. Islamic SF - a lot of space in this town!
4. Environmental issues - relationship between man-God-environment.
5. Fantastic-mythical archeology right here in Malaysia.
6, Anything againsts the West/ Zionisme but intellectually and eloquently done, with conviction.

(Bersambung)

5 comments:

  1. Cikgu Sri Rahayu,
    bagus sekali sesi berbahagi ini untuk difikir, dipertimbang dan dikerjakan. terima kasih cikgu!

    ReplyDelete
  2. Dr. Mawar,

    Apa boleh buat. Dah namanya pun cikgu...

    ReplyDelete
  3. Salam,
    "Supra-mazhab issues- rising above differences in Islamic factions/beliefs to achieve a common goal for the greater good of the Ummah."
    Lega rasanya dah ada orang nampak, bila saya buat orang akan attack saya syiah!

    ReplyDelete
  4. Salam Tn Hj,

    Terima kasih atas cetusan idea Tn Hj suatu masa dahulu.

    Takpelah apa orang kata. Tak luak daging di tubuh sudah syukur.

    ReplyDelete