Monday, September 24, 2012

MENCARI BAHAGIA SEBAGAI GURU (Bahagian 6)

KHAMIS
Pada hari terakhir latihan, pelajar-pelajar telah melaksanakan beberapa perkara penting. Kami sudah mempunyai seorang stagemaster yang mempunyai fokus, Nur Arina. Saya tidak tahu pun sesebuah produksi perlu ada stagemaster. Satu lagi ilmu saya pelajari. Stagemaster itu penting kerana kadangkala pelakon hanya tahu berlakon sahaja. Heroin drama ini, Raihanah sudah pun dapat berdialog dengan Azim (hero) tanpa ketawa. Pada mulanya, Arina langsung tidak dapat melihat wajah Azim tanpa tidak ketawa. Saya tidak pernah dan tidak akan tahu kenapa.

Hari ini budak-budak berlakon di atas pentas besar. Pentas besar ini umpama astaka. Waktu perhimpunan biasa, semua cikgu duduk atas pentas itu. Kalau panas panaslah pentas itu. Kalau hujan, hujanlah pentas itu. Petang itu, hari panas terik. Jadi, sesiapa yang terpaksa duduk atau terbaring di atas pentas, memanglah seksa. Namun sungguhpun begitu, memang ada sahaja yang akan membuat pelajar-pelajar ini ketawa atau terpaksa mengulang babak. Padahal, cuaca panas terik. Budak-budak ini mengulang run beberapa kali. Selain dari itu, pelajar-pelajar membincangkan tentang kostum yang hendak dikenakan pada esok hari. Berlakulah proses pinjam-meminjam dan segala macam perjanjian tentang perkara ini. Saya dibantu oleh Amir Harith (prop boy nombor 1) untuk menyiapkan pendayung sampan. Saya sedikit risau kerana saya tidak boleh mendengar suara mereka dari jarak 50 meter (di satu ruang terbuka, penuh dengan kereta yang sedang diparkir!)

Semestinya ada yang tertanya-tanya jam berapa guru pemerhati (saya) pulang setiap hari. Jawapannya ialah 4.15 petang. Waktu saya bujang dahulu, sampai ke malam saya berada di sekolah. Tetapi sekarang sudah berkeluarga terpaksalah menguruskan keluarga selain dari menguruskan kerjaya.



Justin dan pendayung sampan


Berapa banyak babak boleh berjalan serentak? Hello!
 
Faces of Hijabista - Syazatul, Cikgu kepanasan, Nur Arina
Babak ini tiada dalam skrip

Lantai sangat panas. This is real pain. Hanan (sudah boleh ketawa), Ong Min Min, Nitya, Raihanah (sudah boleh menangis 'crocodile tears' untuk Azim)

This is what being a teacher is like. Sometimes you can wait for hours and one small thing happens and you have a good laugh at your own folly and that is enough

 PULANGLAH, CIKGU
Setelah berlatih, setelah penat tetapi penuh dengan gelak tawa, akhirnya jam 4.15 petang pun tiba. Budak-budak ini masuk ke dalam bilik latihan. Saya menjangkakan yang mereka akan tamatkan latihan dan sekarang adalah masa untuk wrap up. Tetapi Justin bertanya kepada saya “Teacher, aren’t you going home?” Saya baru hendak bercakap sesuatu, tetapi tidak jadi. Sebak rasanya, kena halau. Bukan. Sebab budak-budak hendak teruskan latihan, tanpa cikgu kerana cikgu itu ada tanggungjawab di tempat lain. Ini sepatutnya jadi adegan klasik, cikgu melepaskan muridnya yang sudah tahu berdikari dengan air mata dan rasa terharu. Tetapi realiti kehidupan tidaklah sedramatik itu.

Saya pulas kunci kereta dan berkata “YES!!!”



4 comments:

  1. dear teacher Sri,

    I just want to let you know, that we ( the whole team) are glad & happy that we make you happy :D and all of us in 4 alpha are so grateful to have you as our english teacher!

    next year, jadi english teacher 5 alpha pula!

    ReplyDelete
  2. Syazatul,
    It is intellectually dangerous to have the same teacher for many, many years. You'll be bored to death!

    ReplyDelete
  3. Ohh, teacher. we won't be bored if you are teaching us teacher. WE WANT YOU.
    p/s I'm Min Min

    ReplyDelete
  4. Min Min,
    I'm flattened, er, flattered to know that. =)

    ReplyDelete