Sunday, October 10, 2010

TORONTO, OH TRONOH!

Kreatif?
Malam Isnin, ada dua perkara yang menghiburkan saya. Pertama, replika roket dan angkasawan ‘wedding of the year’ dan kedua, berita tentang penipuan kreatif beberapa orang pelajar IPT untuk memasuki ruangan ucapan sempena Aidilfitri di sebuah akhbar tempatan.


'Spoof'
Saya jarang-jarang hendak berkata sesuatu tentang isu semasa di akhbar. Tapi kali ini, saya benar-benar hendak berkata sesuatu kerana ianya sungguh lucu dan menyedihkan dalam masa yang sama. Aktiviti yang dilakukan oleh beberapa pelajar IPT ini saya gelarkan ‘spoofing’ ataupun ‘parody’. Kenapa ‘parody’ atau ‘spoofing’ wujud dalam media samada filem, televisyen dan penulisan? Ia selalunya adalah reaksi yang menunjukkan pemberontakkan atau rasa tidak puas hati atau pun secara kasarnya, perasaan mual, muak dan mungkin juga iri hati terhadap seseorang atau sesuatu.

Isi hati
Contohnya, kerana berasa benci atau tidak puas hati atau dengki/ iri hati dengan kejayaan francais Twilight Saga, sekumpulan orang menghasilkan satu filem ‘spoof’ atau ‘parody’ bertajuk Vampires Suck. Ia dibuat ala-ala Twilight tetapi mempunyai unsur-unsur kebodohan melampau. Sama dengan kumpulan pelajar tadi, ia membuat foto ala-ala sekumpulan pelajar sedang berbaju raya dan didakwa mereka adalah pelajar dari universiti luar negara. Tujuannya ialah untuk menunjukkan rasa muak, mual, benci atau iri hati(?) dengan pelajar yang belajar di luar negara.

Ekstrem
Di mana filem-filem spoof/ parody menamakan diri mereka dengan tajuk yang lain, tidak sama apa yang berlaku dengan foto ini. Untuk mencapai apa yang dicapai oleh pelajar ‘spoofers’ ini, filem Vampires Suck perlu memuatnaikkan tarilernya ke Internet dengan tajuk The Twilight Saga: Midnight Sun dan mengundang kemarahan puak’Twiharders’ kerana mereka betul-betul menyangka yang novel yang belum ditulis itu telah diterbitkan dan difilemkan! Membazir masa mereka sahaja menunggu video itu stream ke dalam komputer!

Tidak perlu
Saya tidak mahu menghakimi pelajar-palajar ‘spoofers’ ini. Tapi saya hendakkan nyatakan di zaman teknologi ini di mana semua orang boleh menelefon, mengemel, berfacebook dan bertwitter dan berkongsi foto-foto yang ditangkap jauhnya beribu kilometer dengan ahli keluaraga dan teman-tema, saya rasa ruangan seperti yang saya sebutkan pada awal entri tadi sudah tidak perlu lagi. Saya yakin spoofing ini akan terus berlaku samada diakui atau tidak oleh orang yang melakukannya. Dan sangat ditakuti denganmempamerkan foto-foto di luar negara yang berunsur santai adalah disebabkan oleh perasaan riak di dalam hati pengirim dan untuk berbangga di kalangan ahli keluarga di Malaysia (manalah tahu!)

Berkhidmat untuk agama, bangsa, negara dan kemanusiaan sejagat
Jika mahu diteruskan, buka kepada golongan bukan pelajar yang bekerja sebagai tentera, pasukan perubatan, pekerja pelantar minyak, pengurus jemaah haji dan sebagainya. Supaya seluruh Malaysia tahu jasa mereka dan beraspirasi untuk mencontohi pengorbanan personel-personel ini yang mungkin bekerja di dalam keadaan bahaya dan berisiko tinggi. Jika gambar orang bermain salji dan berdiri di depan Stonehenge sahaja, tiada apa yang dapat diceritakan.

Lebih ruang untuk sastera
Atau lebih baik, dua muka surat itu lebih baik dibuka untuk ucapan bermadah, puisi tentang sambutan Ramadhan dan Syawal yang saya pasti sukar dipertikaikan keasliannya. Dan pasti bulan Ramadhan dan Syawal mengundang lebih banyak karya dari sasterawan-sasterawan kita.

2 comments:

  1. "Lebih ruang untuk sastera :
    Atau lebih baik, dua muka surat itu lebih baik dibuka untuk ucapan bermadah, puisi tentang sambutan Ramadhan dan Syawal yang saya pasti sukar dipertikaikan keasliannya. Dan pasti bulan Ramadhan dan Syawal mengundang lebih banyak karya dari sasterawan-sasterawan kita. "

    Sangat setuju!

    ReplyDelete